Németek, Lebensborn, embertenyésztés: a MAX erről szól

Ezt a könyvet már elég régen el szerettem volna olvasni, ugyanis minden Magasfeszültség könyvet el szeretnék, de nem volt hiábavaló, én úgy érzem. :)
Nagyon megrendítő könyv, csak erősebb idegzetűeknek ajánlott, de azoknak meg különösképp.


Szerző: Sarah Cohen-Scali
Könyvcím: Max
Kiadó: Kolibri
Kiadási év: 2015
Fülszöveg:„1936. ​április 19. Hamarosan éjfél. 
Azt akarom – ez eljövendő életem legelső vágya –, hogy április 20-án lássam meg a napvilágot. Mert ez a Führer születésnapja. Ha április 20-án születek, megáldanak a germán istenek, és mindenki a felsőbbrendű faj elsőszülöttjeként tekint majd rám. Első egyede leszek az árja fajnak, amely eztán uralni fogja a világot. Én vagyok a jövő gyermeke. A gyermek, aki szerelem nélkül fogant. Aki Isten nélkül fogant. Aki törvény nélkül fogant. Aki puszta erőből és haragból fogant. Heil Hitler!”
Max, aki a történet során a szemünk előtt cseperedik fel, a Heinrich Himmler által kigondolt Lebensborn program tökéletes prototípusa. A politikai elképzelések szerint „ideális” édesanyját génjei és fizikai adottságai alapján választották ki a náci tudósok, csakúgy, mint az édesapját. Max azonban semmilyen kapcsolatot nem ápolhat szüleivel (anyjától is elválasztják abban a pillanatban, ahogy ez lehetséges), hiszen feladatuk mindössze annyi, hogy életet adjanak Németország új, „felsőbbrendű” gyermekének.
Közel 20 000 gyermek fogant és született meg e program során.
Sokkoló, mélyen elgondolkodtató történet, mely nevetésre készteti az olvasót a megrázó sorok között. Élvezetes és megdöbbentő írás, hátborzongató történelmi tények alapján. Igazi Magasfeszültség!
Sarah Cohen-Scali 1958-ban született. Több tucat regény és novella szerzője, őt tartják az egyik legnépszerűbb francia ifjúsági írónak. A Maxot elsősorban fiatal felnőtteknek szánta, ezért megragadó, mégis könnyen érthető stílussal teszi „fogyaszthatóbbá” azt a nehéz témát, mely a korosztály számára elsősorban tankönyvekből ismerhető: a gyűlölet lehetséges forrásait, a politikai ideológiák veszélyeit és közös, európai történelmünk egyik legsötétebb időszakát.

VÉLEMÉNYEM:

Ennyire szívhez szóló könyvet talán még soha nem olvastam.
Először kifejezetten idegesített Konrad náci eszménye már a megszületése előtt is.
A későbbiekben ez felerősödött, majd elhalt végleg.
Kifejezetten jót tett neki a Lukassal való találkozás, ami tényleg sok meglepetést tartogatott. Sok kegyetlenség van itt leírva. Azt kívánom, hogy bárcsak hamis lenne. Hogy az egésznek egy fiktív világban kellene játszódnia… de nem, ez sajnos a valóság volt abban az időben.
Gyakran elgondolkoztam rajta, hogy mi lett volna velem abban az időben. Egy német, lengyel, esetleg zsidó lány helyébe képzeltem magamat, és végigjátszottam az esélyeimet.
Az írónőnek hatalmas gratulációm, hatalmasat alkotott. :)
Az a fénykép pedig pont a megfelelő pillanatban került napvilágra, bevallom, soha nem gondoltam volna előtte így a nőre.
A Lebensborn programról még annyit, hogy ezelőtt még csak futólag hallottam róla. Sokkal jobb volt így megismerni a dolgok rideg, kemény valóságát, mint esetleg egy történelemkönyvből.
Ma pedig az egyik ismerősöm megkérdezte, hogy mit olvasok, azt hitte a „Bábel” az, Leiner Laurától (a könyvborítóból ítélte ezt meg, pedig nevetséges :'D) és nagy vonalakban fel kellett neki vázolnom a történetet. Később még egyszer megkérdezte, hogy mi volt a címe. :D azt hiszem ő is el akarja majd olvasni.
Annyit még, hogy a végszóban leírt szakirodalmaknak bizonyára utána fogok nézni, pedig ilyet még soha nem tettem. Ez a könyv megmaradt, szívet tépett, elindított valaminek az útján. Köszönöm.
Egyébként még annyit, hogy az írónőnek van még egy könyve, amit majd el szeretnék olvasni szintén, ugyanis annyira őszintén, kertelés nélkül ír, amit majdhogynem még nem tapasztaltam könyvekben.
Remélem még több könyv fog íródni a témában, akár a szerző tollából.

ÉRTÉKELÉSEM: 10/10

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése